TÌM HIỂU HỘI DÒNG SỨC SỐNG CHÚA KITÔ (Vietnamesee and English)
30 Tháng Mười 2020
TÌM HIỂU
HỘI DÒNG SỨC SỐNG CHÚA KITÔ
I.- BẢN TÍNH (Nature)
Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là một Dòng Giáo Sĩ (x. Giáo Luật 588 § 2). Hội Dòng thuộc quyền Giáo phận, gồm các linh mục, phó tế và tu huynh. Tu sĩ Sức Sống Chúa Kitô tuyên khấn các lời khuyên Phúc Âm: khiết tịnh, thanh bần và tuân phục, và sống đời huynh đệ chung với nhau (x. Giáo Luật 607 § 2).
II.- MỤC ĐÍCH (Purpose)
* Mục đích (Purpose) của Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là tôn vinh Thiên Chúa Cha và phục vụ Nước Thiên Chúa (x. Giáo Luật 573 § 1).
* Sứ mạng (Mission) của Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là Phúc Âm hoá và thăng tiến con người (x. Tu sĩ và việc thăng tiến con người số 6 ).
* Đặc sủng (Charism) của Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là sống mầu nhiệm Phục sinh của Chúa Ki-tô và rao giảng về Chúa Ki-tô Phục Sinh: nói về thế giới cho Chúa Giê-su và nói về Chúa Giê-su cho thế giới (x. Giáo Hội tại Châu Á số 51).
1.- TÔN VINH THIÊN CHÚA CHA TRONG THẦN KHÍ CÙNG VỚI CHÚA KITÔ (x. Mt 6,9)
Tu sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô tôn vinh Chúa Cha khi Anh Em hằng làm những điều đẹp ý Người (x. Ga 17,4 ; 8,29).
1.1.- TOÀN HIẾN CHO CHÚA CHA
Tu sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô tôn vinh Chúa Cha qua việc Anh Em sống mầu nhiệm Phục sinh của Chúa Ki-tô và cùng Mẹ Maria trong Thần Khí noi gương Đức Ki-tô toàn hiến cho Chúa Cha. Anh Em hiến dâng thân mình làm của lễ sống động, thánh thiện và đẹp lòng Thiên Chúa (x. Rm 12, 1).
1.2.- SỐNG TRIỆT ĐỂ THÁNH Ý CHÚA
Tu Sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô tôn vinh Chúa Cha khi Anh Em hằng làm những điều đẹp ý Người (x. Ga 17,4 ; 8,29) qua việc đóng đinh tính xác thịt của Anh Em vào thập giá cùng với các dục vọng và đam mê (x. Gl 5,24); Anh Em ở lại trong Chúa Ki-tô và Chúa Ki-tô ở lại trong Anh Em (x. Ga 15,5) để Anh Em sinh nhiều hoa trái và trở thành môn đệ của Đức Ki-tô để Chúa Cha được tôn vinh (x. Ga 15,8 ). Anh Em xin Chúa thực hiện nơi Anh Em điều đẹp lòng Người nhờ Đức Giê-su Ki-tô, và ban cho Anh Em có sức thi hành Thánh Ý Chúa (x. Hr 13,21).
2.- PHỤC VỤ NƯỚC THIÊN CHÚA (x. Mt 6,10)
Tu sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô trong quyền lực Chúa Thánh Thần tiếp tục sứ vụ tình yêu và phục vụ của Chúa Giê-su tại Á Châu (x. Giáo Hội tại Châu Á số 17) qua việc Phúc Âm hoá và thăng tiến con người.
2.1.- PHÚC ÂM HOÁ
a/ Giảng dạy về cầu nguyện và chiêm niệm (Thiền-Kitô-XV): tất cả các Ki-tô hữu cần một tu đức truyền giáo thực sự gồm có cầu nguyện và chiêm niệm (x. Giáo Hội tại Châu Á số 23)
b/ Giảng cho anh Anh Em giáo dân: Anh Em giảng cho giáo dân qua việc giúp tĩnh tâm (giúp linh thao) dành cho anh Anh Em giáo dân, và thành lập các cộng đoàn cầu nguyện.
c/ Giảng cho dân ngoại (truyền giáo): Anh Em giảng cho dân ngoại qua việc lãnh nhận công cuộc truyền giáo, rao giảng Phúc Âm và thiết lập Giáo Hội nơi các dân tộc hay những nhóm người mà Giáo Hội còn chưa bén rễ, để những người chưa tin Chúa Ki-tô được tái sinh do lời Thiên Chúa nhờ phép rửa mà gia nhập Giáo Hội (x. Sắc lệnh về hoạt động truyền giáo của Giáo Hội số 6).
2.2.- THĂNG TIẾN CON NGƯỜI
a/ Những việc từ thiện tinh thần và thể xác: Anh Em tham gia nhiệm vụ mục vụ của Giáo Hội bằng những việc từ thiện tinh thần và thể xác, và phục vụ loài người bằng rất nhiều cách (x. Giáo Luật 676).
b/ Những công cuộc nhằm phục vụ người nghèo, phát triển các dân tộc: Anh Em theo đuổi đức ái hoàn hảo bằng những công cuộc nhằm phục vụ người nghèo, phát triển văn hoá và tinh thần của các dân tộc để Phúc Âm hoá, để làm chứng và để thăng tiến con người cách đích thực (x. Tu sĩ và việc thăng tiến con người số 6 ).
III.- TINH THẦN (Spirit)
Tinh thần của Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là linh đạo Phục Sinh. Anh Em được mời gọi được biến đổi trở nên đồng hình đồng dạng với Chúa Ki-tô Tử Nạn (x. Gl 2,19) và Phục Sinh (x. Rm 8,29) qua việc toàn hiến cùng Mẹ Maria trong Thần Khí cho Chúa Cha.
1.- LINH ĐẠO PHỤC SINH
Trong Đức Maria Vô Nhiễm và trong Thần Khí (x. Lc 1,35), Tu Sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô được biến đổi trở nên đồng hình đồng dạng với Chúa Ki-tô Tử Nạn và Phục Sinh (x. Rm 8,29 ; Pl 3,21 ; 2 Pr 1,4), và cùng với Mẹ Maria (x. Lc 2,22 ; Ga 19,25-27 ; Cv 1,14 ; 2,3-4) Anh Em toàn hiến cho Chúa Cha noi gương Chúa Ki-tô (x. Ga 17,17-19 ; Rm 12,1).
2.- Ở LẠI TRONG CHÚA KI-TÔ (x. Ga 15,4)
2.1.- Tu Sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô là những Con-Người-XV, những Con-Người-Sức Sống Chúa Kitô: Những Con Người ở lại trong Sức Sống Chúa Ki-tô (x. Ga 15,4). Anh Em ở lại trong sự sống lại và sự sống của Chúa Ki-tô (x. Ga 11,25). Anh Em được Thần Khí thanh tẩy để trở nên tinh ròng, và sẽ được kết hợp chặt chẽ với Chúa Cha và Chúa Giê-su và Đức Maria trong Thần Khí (x. Ga 14,20 ; Lc 1,35).
2.2.- Tu Sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô là những Con Người mặc lấy Chúa Ki-tô Phục Sinh (x. Rm 13,14), và Chúa Kitô Phục Sinh sống trong Anh Em (x. Gl 2,20). Anh Em là những người được Chúa Ki-tô Phục Sinh biến đổi thân xác yếu hèn của Anh Em nên giống thân xác vinh hiển của Người (x. Pl 3,21).
2.3.- Châm ngôn của Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô: Chúa Ki-tô Tử Nạn và Phục Sinh là Đấng được tìm kiếm và được yêu mến trên hết mọi sự với tất cả thần trí, linh hồn và thân xác của chúng ta.
IV.- ĐẶC TÍNH (Character)
Đặc tính của Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là cầu nguyện cũng như “những cộng đoàn đan viện và chiêm niệm”(x. Giáo Hội tại Á Châu số 44), và hoạt động tông đồ.
Tôn chỉ của Hội Dòng Sức Sống Chúa Ki-tô là cầu nguyện và tông đồ (oratio et apostolatus).
1.- CHIÊM NIỆM VÀ CẦU NGUYỆN CŨNG NHƯ NHỮNG CỘNG ĐOÀN ĐAN VIỆN
1.1.- Tu Sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô bước sát hơn theo Đức Ki-tô khi Ngài cầu nguyện (x. Giáo Luật 577).
1.2.- Anh Em được Thiên Chúa mời gọi cầu nguyện cũng như “những cộng đoàn đan viện và chiêm niệm” (x. Giáo Hội tại Á Châu số 44) theo tinh thần của lời khuyên của Đức Thánh Cha Gio-an Phaolô II trong Tông Thư Hậu Thượng Hội Đồng “Giáo Hội tại Á Châu” ban hành tại New Delhi, Ấn Độ, ngày 06 tháng 11 năm 1999.
2.- HOẠT ĐỘNG TÔNG ĐỒ ĐỂ TIẾP TỤC SỨ VỤ TÌNH YÊU VÀ PHỤC VỤ CỦA CHÚA GIÊ-SU TẠI Á CHÂU (x. Giáo Hội tại Á Châu số 17).
2.1.- Tu sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô bước sát hơn theo Đức Ki-tô: khi Ngài sống với người ta giữa đời, nhưng luôn luôn làm trọn ý Chúa Cha (x. Giáo Luật 577). Toàn thể đời sống của Anh Em phải được thấm nhuần tinh thần tông đồ, nhưng tinh thần tu trì phải là hồn của toàn thể hoạt động tông đồ (x. Giáo Luật 675 § 1 ).
2.2.- Trong quyền lực của Chúa Thánh Thần: Tu Sĩ Sức Sống Chúa Ki-tô tiếp tục tình yêu và phục vụ của Chúa Giê-su tại Á Châu (x. Giáo Hội tại Á Châu số 17). Anh Em dấn thân trong các hoạt động tông đồ theo luật chung của Giáo Hội và luật riêng của Hội Dòng.
Tu Sĩ Giuse-Maria Trương Văn Trung, XV.
Người Sáng Lập
HỘI DÒNG SỨC SỐNG CHÚA KITÔ
XVXVXVXVXVXVXVXVXVXVXVXVXVXVXVXV
LEARN THE CONGREGATION OF THE VITALITY OF CHRIST
I. - THE NATURE
The Congregation of the Vitality of Christ is a Clerical Congregation (cf. Can 588 § 2) of diocesan right, composed of priests, deacons and brothers. The Friars of the Vitality of Christ (The XV Friars) profess the evangelical counsels of chastity, poverty and obedience (cf. Can 573 § 2), and live a fraternal life in common (cf. Can 607 § 2).
II.- THE PURPOSE
Purpose of the Congregation of the Vitality of Christ is the honour of the Father and the service of God’s Kingdom (cf. Can 573 § 1).
The Mission of the Congregation of the Vitality of Christ is evangelization and human promotion (cf. Religious and Human Promotion 6).
The Charism of the Congregation of the Vitality of Christ is to live the mystic resurrection of Christ and to preach the Risen Christ: to speak of the world to Jesus and of Jesus to the world (cf. Ecclesia in Asia 51).
1. THE HONOUR OF THE FATHER IN THE HOLY SPIRIT TOGETHER WITH CHRIST (Cf. Mt 6:9)
The XV Friars glorify the Father in the Holy Spirit together with Christ by always doing what is pleasing to Him (cf. Jn 17:4 ; 8:29).
1.1.- TO BE TOTALLY DEDICATED TO THE FATHER
The XV Friars glorify the Father by living the mystic Dead and Resurrection of Christ, and being totally dedicated together with Mary in the Holy Spirit in imitation of Christ to the Father. They offer their bodies as a living sacrifice, holy, and pleasing to God (cf. Rom 12:1).
1.2.- LIVING RADICALLY THE WILL OF GOD
The XV Friars glorify the Father by always doing what is pleasing to Him (cf. Jn 17:4 ; 8:29) through having crucified their flesh with its passions and desires (cf. Gal 5:24); Friars remain in Christ and Christ remains in them (cf. Jn 15:5) to bear much fruit and becoming the disciples of Christ in order to be the Father glorified (cf. Jn 15:8). Friars ask God for carrying out in them what is pleasing to Him through Jesus Christ, and furnish them with His grace, that they may do His will (cf. Heb 13:21).
2. THE SERVICE OF GOD’S KINGDOM (Cf. Mt 6:10)
In the power of the Holy Spirit, the XV Friars continues Jesus’ mission of love and service in Asia (cf. Ecclesia in Asia 17) by evangelization and human promotion.
2.1.- THE EVANGELIZATION
a/ The XV Friars teach to pray and to contemplate (Christian-Meditation-XV): all Christians need a true missionary spirituality of prayer and contemplation. (cf. Ecclesia in Asia 23).
b/ To preach to lay brothers and sisters: Friars preach to lay brothers and sisters by organizing retreats (spiritual reteat) for the faithful and establish praying communities.
c/ To preach to the gentiles (mission work): Friars preach to the gentiles by undertaking mission work, carrying out the task of preaching the Gospel and planting the Church among peoples or groups who do not yet believe in Christ reborn by the word of God, they might be joined to the Church through baptism (cf. Ad Gentes 6).
2.2.- THE HUMAN PROMOTION
a/ The spiritual and corporal works of mercy: Friars participate in the pastoral mission of the Church through the spiritual and corporal works of mercy, performing very many different services for people (cf. Can. 676).
b/ The initiatives on behalf of the poor and for the improvement of people: Friars are dedicated to seeking the perfection of charity through initiatives on behalf of the poor and for the cultural and spiritual improvement of people to be privileged means of evangelization, of witness and of authentic human promotion. (cf. Religious and Human Promotion 6).
III. THE SPIRIT
The spirit of the Congregation of the Vitality of Christ is the spirituality of the resurrection. Friars are called to be transformed to the image of the Dead (cf Gal 2:19) and the Risen Christ (cf. Rm 8:29) by being totally dedicated together with Mary in the Holy Spirit to the Father.
1.- THE SPIRITUALITY OF THE RESURRECTION
In the Immaculate Mary and in the Holy Spirit (cf. Lk 1:35), the XV Friars are transformed to the image of the Dead and the Risen Christ (cf. Gal 2:19, Rm 8:29 ; Phil 3:21 ; 2 Pt 1:4), and together with Mary (cf. Lk 2:22; Jn 19:25-27; Acts 1:14 ; 2:3-4), Friars are totally dedicated to the Father in imitation of Christ (cf. Jn 17:17-19; Rom 12:1).
2.- REMAINING IN THE VITALITY OF CHRIST (cf. Jn 15:4)
2.1. The XV Friars are the XV(*) Persons, the Persons of the Vitality of Christ: They remain in the Vitality of Christ (cf. Jn 15:4). They remain in the resurrection and the life of Christ (cf. Jn 11:25). Friars who are purified to become to be clean will be closely united with the Father and Lord Jesus and Mary in the Holy Spirit (cf. Jn 14:20 ; Lk 1:35).[X: Christi, V.: Vitalitas ; XV: Christi Vitalitas or the Vitality of Christ.]
2.2. The XV Friars are the XV Persons who put on the Dead (cf. Gal 5,24) and the Risen Christ(cf. Rom 13,14), and the Risen Christ lives in them (cf. Gal 2:20). They are the ones who are changed by the Risen Christ their lowly body to conform with His glorified body (cf. Phil 3:21).
2.3. The precept of the Congregation of the Vitality of Christ: The Dead and the Risen Christ was the One who is sought and loved before all with all of our spirit and soul and body.
IV.- THE CHARACTER
The Character of the Congregation of the Vitality of Christ are prayer just as “monastic and contemplative communities” (cf. Ecclesia in Asia 44), and apostolic action.
The principle of the Congregation of the Vitality of Christ is prayer and apostolic action (oratio et apostolatus).
1.- TO PRAY JUST AS MONASTIC AND CONTEMPLATIVE COMMUNITIES
1.1. The XV Friars more closely follow Christ praying (cf. Can. 577).
1.2. They are lovedly called by the Lord to pray just as “monastic and contemplative communities” (cf. Ecclesia in Asia 44) in accordance with the spirit of the advising of Pope John Paul II in the Apostolic Letter “Ecclesia in Asia”, given at New Delhi, in India, on the sixth day of November in the year 1999.
2.- APOSTOLIC ACTIONS IN ORDER TO CONTINUE JESUS’ MISSION OF LOVE AND SERVICE IN ASIA (cf. Ecclesia in Asia 17).
2.1. The XV Friars more closely follow Christ in dialogue with the people of this world, but always Christ doing the will of the Father (cf. Can. 577): The whole life of the Friars is, therefore, to be imbued with an apostolic spirit, and the whole of their apostolic action is to be animated by a religious spirit (cf. Can 675 § 1 ).
2.2. In the power of the Holy Spirit: Friars continues Jesus’s mission of love and service in Asia (cf. Ecclesia in Asia 17). They dedicates themselves to apostolic works, according to the universal Law of the Church and the proper Law of the Congregation.
Friar Joseph-Mary Truong Van Trung, XV.
The Founder of
THE CONGREGATION OF THE VITALITY OF CHRIST